Tsunoda onder vuur: Heeft Red Bull de verkeerde keuze gemaakt?
De keuze van Red Bull om Yuki Tsunoda in het stoeltje naast Max Verstappen te zetten, blijkt problematisch. Adviseur Helmut Marko gaf aan dat het team de constructeurstitel heeft “vergeten” door de tegenvallende resultaten van de Japanse coureur. Ondertussen noemt FIA-steward Derek Warwick de prestaties van Tsunoda “een ramp” en suggereert hij dat het ontslag van Sergio Perez wellicht een vergissing was.
Marko kritisch over tweede rijder
Red Bull kampt met een steeds groter wordend probleem in de strijd om het constructeurskampioenschap. Helmut Marko legde de schuld hiervoor direct bij Tsunoda, wiens vorm hij bestempelde als “niet goed genoeg”. De 25-jarige coureur heeft moeite om consistent te presteren naast Verstappen.
Na een veelbelovende start als vervanger van Liam Lawson, die zelf slechts twee raceweekenden naast Verstappen reed, is Tsunoda’s vorm ingestort. Hij viel tweemaal af in Q1 tijdens de laatste drie races. In Barcelona kwalificeerde hij zich zelfs als laatste.
Warwick: “Red Bull maakte een fout”
“Het lijkt erop dat Perez een betere job deed dan we hem krediet voor gaven,” stelde Derek Warwick, die recent als steward diende tijdens de Grand Prix van Miami. “Ik denk dat Red Bull nu naar buiten moet komen en moet zeggen: Yuki blijft het hele seizoen. Je moet niet blijven zeggen dat je naar andere rijders kijkt, want dat zet alleen maar druk op je coureur.”
Warwick drong aan op stabiliteit binnen het team: “Ze moeten die tweede rijder, wie het ook is, het vertrouwen geven dat hij er voor het seizoen zit. Geen twijfel, het maakt me niet uit of hij elke race crasht, hij zit er voor het seizoen.”
Hadjar als nieuwe hoop?
Bij het junior team Racing Bulls maakt ondertussen Isack Hadjar indruk. De Frans-Algerijnse rookie scoorde punten in vijf van de negen races tot nu toe. Racing Bulls CEO Peter Bayer wil hem echter niet te snel zien vertrekken.
“In hemelsnaam, neem dit talent niet te vroeg van ons af,” aldus Bayer. “Hij moet tot eind 2026 de hele business leren kennen. Tot die tijd moeten we hem maar handboeien omdoen!”
Met Honda’s steun aan Tsunoda die eind dit jaar afloopt, lijkt het onwaarschijnlijk dat hij in 2026 nog voor Red Bull rijdt. Of hij dit seizoen zijn stoeltje behoudt, blijft een open vraag. Ondertussen wordt Perez in verband gebracht met Alpine en het aankomende Cadillac F1-team voor een mogelijke terugkeer in 2026.