McLaren heeft weer een winst mogen bijschrijven dit seizoen: Oscar Piastri won op de Grand Prix van Azerbeidzjan op overtuigende wijze na een spectaculaire inhaalactie op Charles Leclerc. Hierna gaf hij de leiding niet meer uit handen en een prestatie van jewelste voor de coureur die zijn tweede seizoen in de Formule 1 rijdt. Maar oplettende fans is iets opgevallen wat mogelijk de sterke prestaties van McLaren kan verklaren, en het is de vraag of McLaren wel legaal bezig is.
Flexibele voorvleugel
Er wordt al een tijdje gesproken over de flexibele voorvleugel van McLaren welke (aanzienlijk) verder doorbuigt dan bij andere teams. Tijdens de Grand Prix van België heeft de FIA hier een nieuwe meetmethode met camera’s voor toegepast welke tijdens de vrije trainingen gebruikt worden, om zo te meten in hoeverre de voorvleugel doorbuigt en of dit ook binnen de reglementen valt. Tot nu toe lijkt de voorvleugel legaal te zijn want de FIA heeft hier nog niet op ingegrepen.
Gezien in Baku: flexibele achtervleugel
Tot dusver de voorvleugel. Echter viel fans in Baku iets nieuws op: op de rechte stukken bij hoge snelheid buigt namelijk de achtervleugel ook aan beide uiteinden waardoor een ‘mini-DRS’ wordt gecreëerd. Dit is duidelijk tegen de regels gezien er een maximale opening tussen de DRS flap en de rest van de vleugel mag zitten. In 2021 is Lewis Hamilton nog gediskwalificeerd van de kwalificatie in Brazilië omdat zijn tussen zijn DRS flap en de rest van de vleugel enkele milimeters teveel opening was. En ook de Haas coureurs Kevin Magnussen en Nico Hülkenberg zijn eerder dit seizoen (tijdens de Monaco GP) gediskwalificeerd door een illegale achtervleugel.
En nu wordt het interessant: want wat gaat de FIA doen? Want als fans over de hele wereld dit trucje opvalt zou je verwachten dat de FIA officials dit ook is opgevallen. Maar tot heden blijft het akelig stil vanuit deze hoek.
En waar blijven de protesten van andere teams? De flexibele voorvleugel was al een punt van discussie, waar onder andere Red Bull Racing en Ferrari hun vraagtekens bijzette of dit wel helemaal legaal was, maar deze achtervleugel is volgens de regels gewoon ronduit illegaal.
De vraag rijst dus: Is McLaren wel legaal bezig? De enorme progressie van het team in een aanzienlijk korte tijd, waar ook de budgetcap en andere limieten qua windtunneltijd en CFD simulaties in gedachten gehouden moet worden, is uiterst opmerkelijk en eigenlijk niet mogelijk.