Ferrari

Ferrari’s strategische koerswijziging: een voorvleugel à la Red Bull voor 2024?


Ferrari lijkt hun hoop te vestigen op een revolutionaire verandering aan de voorkant van hun bolide. Met de introductie van een nieuwe voorvleugel zijn alle ogen gericht op Maranello, waar het team hun technische expertise inzet in de hoop de dominantie van Red Bull Racing te doorbreken.

Ferrari’s nieuwe voorvleugel

Volgens rapporten is Ferrari druk bezig om het ontwerp van hun voorvleugel voor de 2024-wagen drastisch te herzien. Geruchten suggereren dat de nieuwe voorvleugel sterke gelijkenissen zal vertonen met die van de Red Bull RB19, een auto die het wereldkampioenschap bijna monopoliseerde met 21 overwinningen uit 22 races in het 2023-seizoen. Ferrari’s Carlos Sainz wist als enige de ongeslagen status van Red Bull in Singapore te doorbreken, een glimp van hoop die Ferrari nu hoopt te verankeren en uit te bouwen.

Het doel lijkt duidelijk: een stabieler en effectiever gedrag in de snelle bochten, door een outwash-ontwerp dat de aerodynamische efficiëntie maximaliseert. Dit, terwijl de neuskegel van de Ferrari naar verluidt nog steeds naar achteren zou wijzen, een kenmerk dat deel uitmaakt van de unieke identiteit van de Scuderia.

De Red Bull-filosofie

De richting die Ferrari kiest, is niet uniek. Met de invoering van nieuwe regelgeving voor grondeffecten in 2022, leek het er aanvankelijk op dat teams als Mercedes en Ferrari hun eigen weg zouden gaan in ontwerpvisie. Echter, de behaalde resultaten en prestaties hebben een verschuiving in denkwijze teweeggebracht. Het is niet langer een verrassing dat teams als Aston Martin, McLaren en zelfs Ferrari-klant Haas neigen naar een filosofie die veel weg heeft van die van Red Bull.

Christian Horner, teambaas van Red Bull Racing, heeft het fenomeen zeker erkend en uitgelegd als een natuurlijke evolutie binnen de Formule 1. “Imitatie is de grootste vorm van vleierij,” grapt Horner. De verwachting is dat in het seizoen 2024 meerdere teams aspecten van de RB19 zullen overnemen in hun design – een trend die Ferrari mogelijk zal aanvoeren met hun nieuwe voorvleugel.

Sainz’ perspectief

Ondanks de zichtbare ontwikkelingen op technisch gebied, heeft Carlos Sainz, een van Ferrari’s coureurs, een voorzichtig geluid laten horen. Hij stelt dat hoewel Ferrari potentieel gelijk zou kunnen zijn aan Red Bull op de kwalificatiedag, de race zelf een totaal ander verhaal is. De snelheid die in een kwalificatieronde getoond kan worden, vervaagt namelijk in het licht van een wedstrijd, waar Red Bull zijn ware dominantie laat zien.

Hij verwijst naar het feit dat Ferrari in juni 2022 wellicht dacht dichterbij Red Bull te zijn dan ze daadwerkelijk waren, een misvatting die gedurende het 2023-seizoen duidelijk werd toen de prestatiekloof zichtbaar bleef.

Het drukste F1-seizoen tot nu toe: Vasseur kijkt vooruit

Naast technische innovaties heeft Ferrari nog een andere uitdaging: de overvolle Formule 1-kalender van 2024. Met 24 races op de agenda wordt het een marathonseizoen, een record in de sport. Frédéric Vasseur, aan het roer bij Ferrari, lijkt hier echter positief tegenover te staan en ziet het als een teken van vooruitgang en interesse in de sport. Hij benadrukt de noodzaak om het team de nodige rustdagen te geven, maar ziet het aantal races niet als een probleem.

Bekijk ook: