Mark Thompson/Getty Images // Getty Images / Red Bull Content Pool

FIA erkent fout: Verstappen had gridstraf verdiend in Singapore


De Formule 1 wereld is in rep en roer nadat de FIA, het overkoepelend orgaan van de autosport, heeft toegegeven dat het een fout heeft gemaakt tijdens het raceweekend in Singapore. Max Verstappen van Red Bull Racing kreeg slechts twee reprimandes voor incidenten tijdens de kwalificatie, maar nu geeft de FIA toe dat het in plaats daarvan een gridstraf had moeten zijn.

Drie incidenten, nul straffen

Tijdens een weekend dat al uitdagend bleek voor Verstappen en Red Bull, voegde de controverse rondom de kwalificatie extra zout in de wond. Verstappen werd onderzocht voor het hinderen van coureurs Logan Sargeant en Yuki Tsunoda, en voor het wachten aan het einde van de pitstraat om ruimte te creëren naar Sergio Perez. Uiteindelijk kwam de Nederlander weg met twee reprimandes en een boete van 5.000 euro voor het team.

Dubbele standaarden?

Het besluit heeft tot veel discussie geleid, zowel binnen de paddock als daarbuiten. Teams en coureurs als Charles Leclerc, Lando Norris en Lewis Hamilton hebben hun verbazing uitgesproken. Zij vinden het inconsistent dat Verstappen niet dezelfde behandeling kreeg als coureurs die in eerdere races voor vergelijkbare overtredingen zijn bestraft.



Achtergrondconversaties

Sky Sports F1-commentator David Croft meldde tijdens de uitzending van de tweede vrije training in Japan dat een FIA-steward in een vergadering met teammanagers had toegegeven dat er fouten zijn gemaakt. “Een van de stewards van de GP van Singapore gaf toe dat Verstappen op zijn minst een gridstraf had moeten krijgen voor het hinderen van Yuki, en mogelijk een tweede straf voor het incident in de pitstraat”, aldus Croft.

Wat betekent dit voor de toekomst?

Er is veel gezegd over het feit dat Verstappen met deze lichte straf mogelijk rivalen waardevolle punten heeft ontnomen. Hij startte op de elfde plek maar zou met een gridstraf vanaf de veertiende plek hebben moeten starten. Hoewel sommige coureurs vreesden dat dit een slecht precedent zou kunnen scheppen, benadrukte steward Matteo Perini dat de incidenten in Singapore niet als precedent voor de toekomst moeten worden gezien. Toch laat dit alles de FIA achter met een deuk in hun geloofwaardigheid.

In het kort

De FIA erkent dat Max Verstappen een gridstraf had moeten krijgen tijdens het raceweekend in Singapore, na eerder slechts reprimandes uit te hebben gedeeld. Deze bekentenis komt te midden van groeiende kritiek op de inconsistentie van de FIA bij het bestraffen van coureurs. Het roept vragen op over de consistentie en eerlijkheid van de Formule 1 als sport, en zet mogelijk de deur open voor toekomstige discussies over hoe dergelijke situaties in de toekomst beter kunnen worden behandeld.