Ferrari heeft tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten een dominante overwinning behaald met Charles Leclerc en Carlos Sainz. Het team uit Maranello had een technische verbetering doorgevoerd die niet in de officiële documenten van de FIA vermeld stond. De aanpassing aan de voorvleugel blijkt de sleutel tot het succes in Austin.
Onzichtbare upgrade
Terwijl concurrenten McLaren, Red Bull en Mercedes openlijk nieuwe onderdelen introduceerden, leek Ferrari zonder updates naar Austin te zijn gekomen. Teambaas Fred Vasseur liet na de race echter een ander geluid horen.
“Het is niet zo dat we geen verbeteringen doorvoeren als we deze niet declareren bij de FIA”, vertelde Vasseur. “We moeten begrijpen dat upgrades over de externe vorm van de auto gaan.”
Technische details
De voorvleugel, die voor het eerst in Singapore verscheen, heeft een aangepaste constructie gekregen. Ferrari heeft de afgelopen weken gewerkt aan het optimaliseren van de aerodynamische eigenschappen. De zijkanten van de vleugel zijn voorzien van rondere curves en het ondersteunende metaalwerk is verwijderd.
Het team heeft meer risico genomen met het flexibele gedrag van de vleugel, nadat de FIA eerder dit seizoen duidelijkheid had gegeven over wat wel en niet is toegestaan. Waar Ferrari aan het begin van het seizoen nog voorzichtig was met deze aanpak, durft het team nu de grenzen meer op te zoeken.
Kleine marges
Vasseur benadrukt het belang van deze ontwikkeling: “Het is duidelijk geen game-changer, maar we zitten in een situatie waarin elke honderdste van een seconde telt. Tijdens de kwalificatie hadden we twee of drie auto’s binnen een tiende achter ons. Als deze details het verschil maken van honderdsten, dan moeten we het doen.”
De aanpassingen helpen de auto beter om te gaan met onderstuur in langzame bochten en overstuur bij hoge snelheden – een bekend probleem bij de huidige generatie Formule 1-auto’s met grondeffect.
Het succes in Austin kan voor Ferrari aanleiding zijn om in de toekomst nog meer de grenzen op te zoeken van wat mogelijk is met een flexibele voorvleugel, zolang dit binnen de regelgeving past.