Mercedes-reserve Bottas over toekomstplannen: Alpine en Cadillac in beeld
Valtteri Bottas, momenteel reservecoureur bij Mercedes na zijn vertrek bij Sauber eind 2024, werkt actief aan een terugkeer op de Formule 1-grid voor 2026. De tienvoudig Grand Prix-winnaar onthulde in een recent interview dat gesprekken met Red Bull Racing vroegtijdig strandden door interne weerstand. De Fin houdt intussen zijn opties open en kijkt naar diverse teams, waaronder Alpine en nieuwkomer Cadillac.
Red Bull gesprekken snel ten einde
Bottas maakte in de Beyond the Grid-podcast duidelijk waarom een overstap naar Red Bull niet van de grond kwam. “Het werd gewoon vrij snel van tafel geveegd, omdat ik denk dat er bepaalde personen, of één persoon, binnen de Red Bull-organisatie om de een of andere reden geen grote fan van mij zijn,” vertelde de 35-jarige coureur zonder specifieke namen te noemen.
Ondanks deze tegenslag gelooft Bottas dat zijn ervaring waardevol kan zijn voor het team dat worstelt met de prestaties van de tweede coureur naast Max Verstappen. “Ik vraag me gewoon af of die auto een coureur met ervaring nodig heeft om er echt snel mee te kunnen zijn. Ze weten dat ik beschikbaar zou zijn voor volgend jaar, maar ik weet niet hoe zij daarin staan.”
Nieuwe kansen bij Cadillac en Alpine
Met de komst van Cadillac als elfde team in 2026 ontstaan er nieuwe mogelijkheden voor Bottas. Hij omschrijft dit als een “heel interessant project” en ziet voordelen in het opbouwen van een nieuw team. “Dan kun je een grote invloed hebben op bepaalde zaken, zoals welke kant het op moet gaan. Dat zou heel motiverend en belonend zijn als het succes er dan komt.”
Ook Alpine staat op zijn radar, zeker nu het Franse team vanaf volgend jaar met Mercedes-motoren gaat rijden. “Ervaring kan altijd helpen, maar er is veel politiek in deze sport. Ik heb bijvoorbeeld geen tientallen miljoenen om te betalen voor een zitje,” geeft hij toe. “Ik heb wel enkele persoonlijke sponsors die eventueel met me mee zouden kunnen gaan.”
Deadline in zicht
Bottas hoopt rond augustus duidelijkheid te hebben over zijn toekomst. Als de Formule 1 geen optie blijkt, staat hij open voor andere raceklassen. “Als het volgend jaar geen F1 wordt voor mij, is IndyCar absoluut een optie. Maar laten we proberen om in F1 te blijven.”