Garth Milan / Red Bull Content Pool

Tweede helft F1 seizoen 2023, dit moet je weten!


Het komende weekend is de F1 te volgen bij Circuit Zandvoort, de Dutch Grand Prix. Gedurende de eerste seizoenshelft van dit jaar was Red Bull Racing erg machtig, het team verbrak een 35 jaar oud record van McLaren. Ze hebben namelijk dertien opeenvolgende zeges te pakken en daarbij hoort de Abu Dhabi 2022 ook. De vraag is alleen zou Red Bull alles winnen? Veel mensen hebben het al voorspeld, en zeggen dat Max Verstappen zijn 3e wereldtitel gaat bemachtigen. Maar er is uiteraard meer in deze wereld en daar gaan we eens wat dieper op in.

Strijd voor de toekomst

Dit seizoen staan Perez, Ricciardo en Tsunoda centraal, waarom? Omdat zij allemaal een kans maken op een zitje bij Red Bull. Maar ze weten ook dat Max Verstappen tot 2028 sowieso verbonden is aan Red Bull. De huidige teamgenoot van Verstappen is Checo maar hij kan dit seizoen het niveau van hem niet evenaren. Red Bull wil graag het kledingmerk AlphaTauri promoten. Stel dat Ricciardo geen promotie kan krijgen, bijvoorbeeld omdat Perez de zaken om weet te draaien, marketingtechnisch gezien zou hij dan de meest ideale coureur zijn voor het team. Maar het zal nog spannend blijven hoe alles gaat lopen.

Hamilton in 2024…

De Mercedes teambaas Toto Wolff heeft begin juni van dit jaar gezegd dat hij verwacht dat het contract van Hamilton voor na 2023 binnen dagen ondertekend zou worden. Maar inmiddels zijn er al enkele maanden voorbij en er wordt nu gezegd dat er juridische strubbelingen zijn. De bevestiging van een nieuw contract blijft tot op heden nog uit, daarom wordt er nu gespeculeerd dat er mogelijk een grote verandering gaat komen binnen de F1 wereld van Hamilton. Aan het einde van 2023 lopen er nog meer contracten af voor andere F1 coureurs zoals van Ricciardo en Tsunoda. Maar Zhou Guanyu heeft tot op heden ook nog geen nieuw contract bij Alfa Romeo. Dit geldt ook voor Logan Sargeant bij Williams. Momenteel staat bij Haas ook alles nog open en ze denken wel dat ze verder willen met de ervaren Kevin Magnussen en Nico Hulkenberg.

Nieuwe teambaas gezocht bij Alpine

Bij het ingaan van de zomerstop was er bij Alpine sprake van een grote chaos. Het Franse merk heeft in Hongarije namelijk een drie dubbele uitvalbeurt van het seizoen moeten incasseren, hierbij zijn Pierre Gasly en Esteban Ocon het slachtoffer geworden van de actie van Zhou die nogal ongelukkig uit is gepakt. In totaal heeft Szafnauer achttien maanden in Enstone gezeten en Permane werkte er al 34 jaar. Ze waren beide van mening dat het nog wel even kon duren voordat Alpine weer voor de wereldtitel kon gaan. Fouten corrigeren is binnen de huidige F1 erg lastig. Er wordt namelijk gewerkt met een budgetplafond, met als goede voorbeelden Mercedes en Ferrari. Het zou sneller kunnen volgens het management van Renault en Alpine en dat vond ook de interim-teambaas Bruno Famin. Maar dit alles gaat dan weer in tegen de heersende opinie in de paddock, hier wordt namelijk gesuggereerd dat er problemen ontstaan als Alpine doelen blijft missen. Wat zou dat dan kunnen betekenen? Misschien wordt Famin de vaste teambaas maar ze kunnen ook een nieuwe teambaas aantrekken. Ook wordt hierbij de naam van Binotto genoemd. Maar dat is allemaal nog maar de vraag hoe het gaat lopen, de tijd zal het uitwijzen.

Power units gelijkgetrokken of niet?

Er is wel iets dat Alpine kan helpen en dat is wanneer dat alle power units gelijk worden getrokken. Het betekent wel dat Alpine het gat van 30 pk naar Honda, Mercedes en Ferrari zou moeten dichten. De conclusie is getrokken tijdens een recente vergadering van de F1 Commission dat er echt een groot verschil is tussen de concurrenten. Daarom wordt er momenteel gekeken naar een oplossing voor de onbalans. Dit is dan weer een voorstel dat besproken gaat worden door de F1 Commission. De gedachten hierbij is dat de sterkere power units teruggeschroefd moeten worden want de ontwikkeling van de motoren is bevroren. Mocht dat nou allemaal niet doorgaan dan loopt het nadeel voor Alpine tot 2026, als het nieuwe motorreglement van kracht gaat. Momenteel wordt het gelijktrekken van de power units gesteund door Red Bull. Ze hebben nu samen met de Honda de beste motor.

Nachtrace keert terug in Las Vegas

Dit jaar ziet het seizoen einde er heel anders uit, er keren namelijk twee GP’s terug op de kalender. Om te beginnen keert Qatar terug na een jaar afwezig te zijn geweest en het circuit van Losail gebruikt voor de F1 altijd dezelfde lay-out, deze wordt al lang voor de MotoGP gebruikt. In 2021 is deze ook gebruikt als vervanger van de coronapandemie. Dit jaar is de hele baan voorzien van een nieuwe laag asfalt, de komende tien jaar staat de baan nog op de kalender van de F1 en het maakt zijn rentree met een nieuwe paddock en gebouwde pits. Binnen de F1 kijken ze het meest uit naar de terugkeren van de F1 naar Las Vegas. De coureurs racen over de beroemde Strip.

Bekijk ook: