Mark Thompson/Getty Images // Getty Images / Red Bull Content Pool

Vasseur verdedigt Bandenkeuze en Pitstop in Monaco


In de nasleep van de Formule 1 Monaco Grand Prix 2023, maakte Ferrari’s Carlos Sainz zijn frustratie over het team duidelijk, uitend over de boordradio dat de vroege pitstop en bandenkeuze hem niet bevielen. Sainz was geërgerd toen Ferrari hem naar binnen haalde in ronde 33, één ronde na de Alpine van Esteban Ocon die hij tijdens de hele eerste stint volgde. Ondanks een trage stop van Alpine, wist Sainz de Fransman niet te overtroeven en voelde hij dat Ferrari meer geduld had moeten hebben, aangezien hij meer tempo over had op zijn banden, die spaarde terwijl hij vastzat achter de Fransman.

Vasseur verdedigt de Strategische Keuzes van Ferrari

Fred Vasseur, de teambaas van Ferrari, verdedigde de timing van de pitstop, want het team voelde de dreiging van Hamilton’s Mercedes als te groot om de Spanjaard buiten te laten. “Ik denk dat het een goede strategie was, want toen we hem vroegen te pitten was het om te voorkomen dat we een positie tegen Hamilton zouden verliezen,” zei Vasseur. Volgens Vasseur, posities zijn cruciaal op dit circuit. Het zou beter zijn geweest om te verlengen als we niet in gevaar waren van Hamilton, maar in deze situatie denk ik dat het de goede keuze was.

Vasseur merkte op dat Sainz zichtbaar gefrustreerd was bij het vastzitten achter Ocon, wat leidde tot ambitieuze inhaalpogingen bij de chicane die hem achtervleugelschade opleverden, en die Vasseur omschreef als “een beetje optimistisch en op het randje”.

Regen en Risico’s: Ferrari’s Gok op het Weer

Ferrari besloot ook om zijn eerste stints niet te verlengen in de hoop zich in te dekken voor eventuele regen, zoals racewinnaar Verstappen, maar ook Fernando Alonso en George Russell deden. “Op een gegeven moment moesten we de anderen op de baan dekken om te voorkomen dat we posities zouden verliezen en het is altijd gemakkelijk om de race na 5:30 opnieuw te doen en te zeggen ‘oké, als je de stint verlengt dan kun je de banden wisselen als het regent’,” voegde Vasseur eraan toe. Maar we wisten dat niet op dit moment, en we waren in de situatie om posities te verliezen ten opzichte van onze concurrenten.

Laatste Woorden

Ferrari verloor een tweede keer toen de regen in het laatste derde deel van de race kwam. Ocon en beide Mercedes auto’s van Hamilton en Russell kwamen de pits binnen op ronde 55 terwijl de regen intensifieerde. De Ferrari’s kozen ervoor om nog een ronde op slicks te blijven, waarbij Sainz spinde bij Mirabeau voordat hij en Leclerc vervolgens voorzichtig langs het gladde zwembad richting de pits schoven. Dat zorgde ervoor dat Leclerc en Sainz achter Hamilton kwamen te liggen en om het nog erger te maken, zorgde een dubbele stapeling achter Leclerc ervoor dat Sainz nog een positie verloor aan Alpine’s Pierre Gasly.

Vasseur gaf toe dat de beslissing om op slicks te blijven een gok was, één die ook door andere teams werd genomen op een halfnatte baan, maar dat het “de moeite waard was om te proberen een podiumplaats te herstellen op een circuit waar inhalen onmogelijk is.” “We verwachtten dat de baan niet zo nat zou zijn en dat als je de natte [banden] niet hoeft op te zetten, dat we op het podium hadden kunnen eindigen,” legde de Fransman uit.

Ferrari blijft zoeken naar het juiste evenwicht tussen risico en beloning in hun strategische keuzes. Terwijl ze streven naar succes op het circuit, blijft het een delicate dans van timing, bandenkeuzes, en aanpassingen aan onvoorspelbare omstandigheden.

Bekijk ook eens: