Dit weekend is het zover: de Formule 1-coureurs nemen het Circuit of the Americas in Austin, Texas, over voor de Grand Prix van Amerika 2023. Door de toenemende populariteit van de sport in de VS, mede dankzij de Netflix-hit ‘Drive to Survive’, is dit een evenement dat je niet wilt missen.
Circuitdetails en historische momenten
- Locatie: Austin, Texas
- Circuitlengte: 5,513 km
- Aantal bochten: 20
- Ronderecord: Charles Leclerc (1.36,169 in 2019)
Het Circuit of the Americas, gelegen in Austin, Texas, heeft een rijke, zij het relatief korte, geschiedenis sinds de opening in 2012. Het idee voor het circuit werd voor het eerst voorgesteld midden 2010, en het werd ontworpen door de legendarische circuitarchitect Hermann Tilke, die bekend staat om het creëren van enkele van de meest uitdagende en innovatieve circuits in de Formule 1-wereld. Tilke combineerde elementen van de beste bochten van de Formule 1 om het COTA te creëren, een 20-bochten circuit dat zich uitstrekt over een lengte van 5,513 km.
De bouw van het circuit begon op 31 december 2010. De oorspronkelijke voltooiingsdatum was vastgesteld op juni 2012, maar na een stop-werkorder in december 2011 werd deze datum herzien naar augustus. Op 21 oktober 2012 werd het circuit officieel geopend, met Mario Andretti die de ceremoniële eerste ronden reed in een Lotus 79, dezelfde auto waarmee hij in 1978 het Wereldkampioenschap Formule 1 won.
Het circuit heeft sindsdien verschillende belangrijke race-evenementen georganiseerd, waaronder de Formule 1 Grand Prix van de Verenigde Staten. Tijdens het inaugurele evenement in 2012 zagen meer dan 100.000 toeschouwers Lewis Hamilton zijn laatste overwinning behalen voor McLaren voordat hij overstapte naar Mercedes voor het seizoen 2013.
Een kenmerkend aspect van het Circuit of the Americas is de 77 meter hoge observatietoren die een panoramisch uitzicht biedt over het hele circuit, evenals de iconische eerste bocht die steil omhoog gaat voordat het een scherpe linkerbocht maakt op het hoogste punt van het circuit. Het ontwerp en de lay-out van het circuit hebben het een geliefde stop gemaakt op de F1-kalender, met coureurs en fans die de unieke uitdagingen en de sfeer van het evenement waarderen.
De naam “Circuit of the Americas” werd onthuld op 12 april 2011 tijdens een persconferentie, na een aanvankelijk idee om het “Speed City” te noemen. Red McCombs, een van de belangrijkste investeerders in het project, waardeerde de naam vanwege de weerspiegeling van Austin’s locatie op het kruispunt van Noord-Amerika, evenals de verwijzing naar Texas als een centrum van handel en culturele uitwisseling in het westelijk halfrond.
Coureurs om in de gaten te houden
Max Verstappen heeft zich reeds gekroond tot de kampioen van het seizoen 2023, maar hij is nog steeds hongerig naar meer overwinningen. Verstappen is in het bijzonder gefocust op het verbreken van zijn eigen record van de meeste overwinningen in één seizoen. Momenteel staat hij op 14 zeges, en een overwinning in de VS zou hem gelijkstellen aan zijn eigen record dat hij in 2022 heeft gevestigd. Bovendien heeft Verstappen de kans om zijn record van de meeste sprint race-overwinningen in de Formule 1-geschiedenis verder uit te breiden, hoewel hij de laatste sprint race twee weken geleden aan McLaren’s Oscar Piastri moest laten.
Sergio Perez heeft een roerig seizoen achter de rug, ondanks een sterke start met twee overwinningen in de eerste vier races. Zijn stoel bij Red Bull is echter in gevaar gekomen na een reeks mindere prestaties in vergelijking met zijn teamgenoot Verstappen. Perez heeft zijn zinnen gezet op podiumfinishes in de resterende races van het seizoen 2023, in een poging zijn positie binnen het team te behouden.
Daniel Ricciardo maakt zijn comeback bij AlphaTauri tijdens de Grand Prix van Amerika na een korte pauze vanwege een handblessure. Ricciardo had een gebroken middenhandsbeentje opgelopen in een crash en kon sinds de Grand Prix van Nederland niet deelnemen aan de races. Hij heeft zijn terugkeer aangekondigd tijdens een evenement in Nashville en is enthousiast om weer achter het stuur te kruipen. De terugkeer van Ricciardo betekent dat Liam Lawson, die Ricciardo verving tijdens zijn afwezigheid, weer plaats zal moeten maken. Lawson had indruk gemaakt tijdens zijn debuut in de Formule 1, maar zal in 2024 de rol van reservecoureur op zich nemen.
Circuitontwerp: een blik op de baan
De ontwerper achter dit technische wonder is Herman Tilke, een naam die vaak terugkomt wanneer we het hebben over moderne F1-circuits. Tilke’s benadering van COTA was om een unieke uitdaging te creëren die aspecten van verschillende legendarische circuits in zich opneemt, en het resultaat is niets minder dan spectaculair.
Het circuit is ontworpen om tegen de klok in te worden gereden, wat op zichzelf al een unieke draai geeft aan de racestrategie en bandenmanagement. Dit betekent dat coureurs hun rijstijl moeten aanpassen, vooral in bochten waar ze normaal gesproken met de klok mee zouden gaan. Deze richtingsverandering kan ook invloed hebben op de slijtage van de auto-onderdelen en stelt hoge eisen aan de technische teams om hun auto’s dienovereenkomstig af te stellen.
Wat COTA echt onderscheidt, is de bochtige eerste sector van het circuit. Deze is zo ontworpen dat het sterk lijkt op de legendarische reeks bochten bekend als Maggots en Becketts op het circuit van Silverstone. Dit deel van de baan eist niet alleen technische finesse van de coureurs maar vraagt ook veel van de aerodynamica van de auto. Coureurs moeten met hoge snelheid door een reeks snelle richtingsveranderingen navigeren, waardoor dit deel van het circuit een ultieme test is voor zowel mens als machine.
Wat staat er dit weekend op het programma?
Natuurlijk wil je ook weten wanneer je precies voor de buis moet zitten. Hier is het tijdschema:
- Vrijdag 20 oktober: Vrije training van 19.30 – 20.30 uur en kwalificatie van 23.00 – 0.00 uur.
- Zaterdag 21 oktober: Sprint shootout van 19.30 – 20.14 uur en sprintrace van 0.00 – 1.00 uur.
- Zondag 22 oktober: De race begint om 21.00 uur.