De geschiedenis van het McLaren Formule 1-team

Het McLaren Formula 1 Team, officieel McLaren Racing Limited genaamd, is een van de renstallen die momenteel actief is in de Formule 1. Het team behoort tot een van de oudste Formule 1-teams en heeft een bewogen geschiedenis. 

Debuut in 1966

McLaren werd in 1963 opgericht door de Nieuw-Zeelandse coureur Bruce McLaren en maakte in 1966 haar debuut in de Formule 1. Bruce McLaren was eigenaar van het team, maar racete tegelijkertijd voor zijn eigen team. De eerste paar seizoenen van het team waren teleurstellend, iets wat geen verrassing is aangezien het team geen diepe zakken had en nog druk was bezig met de auto doorontwikkelen. 

De eerste successen kwamen in 1968. Dit jaar won Bruce McLaren zijn eerste Grand Prix, de Grand Prix van België, voor het team. En daar bleef het niet bij: teamgenoot Denny Hulme won in hetzelfde seizoen zowel de Italiaanse als Canadese Grands Prix, waardoor het team als tweede eindigde in het constructeurskampioenschap. Zeker niet onaardig voor een team dat pas twee seizoenen eerder zijn debuut maakte in de sport. 

Overlijden Bruce McLaren

Helaas was de Formule 1 in de jaren 70 en 70 nog niet zo veilig als de sport vandaag de dag is. Bruce McLaren overleed in 1970 op tragische wijze tijdens een training als gevolg van een heftige crash. Het stokje werd overgenomen door Teddy Mayer, die het team de jaren hierop naar verschillende succes leidde. 

Download nu de F1Head Android App! Met deze app heb je het laatste nieuws, WK standen en statistieken altijd binnen handbereik! Download de App via Google Play zodat je niets hoeft te missen van het allerlaatste Formule 1 nieuws.

Zo won McLaren met coureurs Emerson Fittipaldi en James Hunt in 1974 haar eerste constructeurskampioenschap. In 1974 won Fittipaldi ook het coureurskampioenschap, iets wat James Hunt in 1976 ook voor elkaar kreeg. Kortom, ondanks het tragische verlies Bruce McLaren aan het begin van het decennium waren de jaren ‘70 zeer succesvol voor het team.

Ron Dennis aan het roer

In 1981 werd een nieuw tijdperk ingeluid. McLaren ging samen met Project Four Racing en Ron Dennis kreeg de leiding over de renstal. Dit was aan de vooravond van de meest succesvolle periode die McLaren tot dusver heeft gekend. In totaal won het team maar liefst zes keer het kampioenschap voor constructeurs en zeven keer het coureurskampioenschap. Dit deed het o.a. met behulp van legendarische coureurs als Niki Lauda, Alain Prost en Ayrton Senna

Vooral de combinatie van Prost en Senna bleek uitermate succesvol, al werd hun rivaliteit door de jaren heen dusdanig heftig dat Prost aan het eind van 1989 de overstap maakte naar Ferrari. 

Matige jaren ‘90

Vergeleken met de extreem succesvolle jaren ‘80 konden de jaren ‘90 alleen maar tegenvallen. Prost en Senna waren vertrokken naar andere teams, motorleverancier Honda had zich teruggetrokken en als gevolg hiervan won McLaren in maar liefst drie seizoenen geen enkele race. 

Gelukkig wist men halverwege het decennium het roer om te gooien. Met behulp van een nieuwe hoofdsponsor, West, een nieuwe motorleverancier, Mercedes-Benz, een nieuwe hoofdingenieur, de welbekende Adrian Newey, en de Finse coureur Mika Häkkinen, won het team in 1998 én 1999 het kampioenschap.

Laatste kampioenschap

Dit succes was helaas van korte duur. Na 1999 waren het namelijk Ferrari en coureur Michael Schumacher die de Formule 1 domineerden, al wist McLaren het de Italianen regelmatig lastig te maken. Tot het winnen van een kampioenschappen kwam het echter niet meer. 

Tot 2008. Dit was het jaar waarin McLaren de Britse coureur Lewis Hamilton aantrok. Dit jaar wonnen Hamilton en McLaren op spectaculaire wijze het kampioenschap in de laatste race. Dit zou echter de laatste keer zijn dat McLaren in de Formule 1 een kampioenschap wint (tot dusver). 

Het desastreuze Honda-tijdperk 

Ook na 2008 bleef het team competitief, al moest het helaas snellere teams — in 2009 Brawn GP en van 2010 tot en met 2014 Red Bull Racing — voor zich dulden. Hier kwam verandering in, in 2015. En nee, geen positieve verandering. 

2015 was namelijk het jaar dat McLaren ging rijden met de nieuwe Honda-krachtbron in plaats van een Mercedes-motor. Voormalig wereldkampioenen Jenson Button en Fernando Alonso reden inmiddels voor het team, maar ook zij konden weinig met de extreem trage en onbetrouwbare Honda-motor. Gedurende de 2015 tot 2018-periode behoorden de McLaren’s tot de traagste bolides op de grid en wist het team slechts sporadisch punten te scoren, tot frustratie van beide coureurs en de teamleiding. 

Stijgende lijn

De relatie tussen Honda en McLaren was inmiddels dusdanig beschadigd (en de resultaten zó slecht) dat McLaren in 2018 koos voor krachtbronnen van het Franse Renault. Dit was niet per sé de meest logische keuze, aangezien Renault-motoren in die periode ook verre van betrouwbaar waren. 

En inderdaad, de prestaties waren wat beter. Het team scoorden vaker punten, al waren de prestaties ondanks de nieuwe krachtbron nogsteeds ondermaats. Tot overmaat van ramp kondigde Alonso eind 2018 zijn pensioen aan, waardoor het team onverhoopt op zoek moest naar een nieuwe coureur. 

Die nieuwe coureur vond men in Carlos Sainz, die overkwam van Toro Rosso. Tegelijkertijd werd Stoffel Vandoorne, die de afgelopen twee jaar had geracet voor het team, vervangen door de jonge Brit Lando Norris. Samen met Norris en Sainz werden de prestaties van het team steeds beter. Zo behaalde het in 2019 haar eerste podium in 5 jaar en eindigde het 4e in het constructeurskampioenschap. Het jaar daarop was ook succesvol, met meerdere podiumplekken en een derde plek in de eindstand. 

Terug naar Mercedes-motoren

Voor 2021 ging McLaren wederom de samenwerking aan met Mercedes. De Renault-krachtbronnen gingen eruit, de Mercedes-krachtbronnen erin. Het team presenteerde dit als de volgende stap in haar ontwikkeling. Immers; Mercedes-motoren waren stuk sneller dan die van Renault. 

De prestaties waren dit seizoen inderdaad beter. In de eerste drie races van het seizoen behaalde het team drie keer een podiumplek en tijdens de Italiaanse GP behaalde Ricciardo, de vervanger van Carlos Sainz, McLaren’s eerste overwinning sinds 2012. Later in het seizoen zakte het team helaas wat weg, waardoor het ‘slechts’ als vierde eindigde. 

Casino Scout Nederland
F1Head