Francois Nel/Getty Images // Getty Images / Red Bull Content Pool

Dit zijn de upgrades voor alle teams in Baku


In aanloop naar de Azerbeidzjaanse Grand Prix in Baku, het eerste evenement met het nieuwe sprintformat, hebben verschillende Formule 1-teams aangekondigd dat zij prestatieverbeterende upgrades zullen doorvoeren. Andere teams richten zich voornamelijk op aanpassingen die specifiek zijn voor dit stratencircuit. Hieronder volgt een opsomming van de vernieuwingen die de 10 teams hebben onthuld.

In het kort

Na drie races heeft McLaren eindelijk de benodigde upgrades geleverd die ze al aan het begin van het seizoen hadden moeten hebben. Volgens coureur Lando Norris is de auto aanzienlijk verbeterd voor de race in Azerbeidzjan, wat tot betere prestaties zou moeten leiden. Ook andere teams in het middenveld hebben upgrades doorgevoerd voor de race in Bakoe. Alpine heeft bijvoorbeeld een nieuwe vloer en aanvullende aerodynamische verbeteringen aangebracht.

Alfa Romeo heeft aanpassingen gedaan aan de voor- en achtervleugel om de luchtweerstand te verminderen, terwijl Aston Martin een vernieuwde achtervleugel heeft geïntroduceerd om de topsnelheid te verhogen. McLaren hoopt met de aanzienlijke verbeteringen in Azerbeidzjan tijdens de races op zaterdag en zondag goede punten te kunnen scoren.

In detail

  • AlphaTauri heeft wat kleine vleugeltjes en beschermers aan de achterkant van de auto beter gemaakt. Dit deden ze rond de nieuwe bodemplaat die eerder in Melbourne werd gebruikt. Ze hebben ook wat veranderingen aangebracht aan de voor- en achtervleugels, de balkvleugel en de remkoeling voor deze speciale race in Baku.
  • McLaren heeft een grote verandering gemaakt door een nieuwe bodemplaat te plaatsen die ervoor zorgt dat de lucht onder de auto beter verdeeld wordt. Ze hebben ook wat kleine aanpassingen gedaan, speciaal voor de race in Baku, zoals een kleinere balkvleugel aan de achterkant.
  • Red Bull heeft een onderdeel van de auto waar de lucht naar de radiatoren gaat, veranderd. Het is nu breder en minder diep, wat zorgt voor betere luchtstroom en koeling. Ze hebben ook wat aanpassingen gedaan aan de zijkant van de auto en de rand van de bodemplaat. Verder is er een vleugeltje achter aangepast en in twee delen gesplitst om het efficiënter te maken.
  • Aston Martin heeft een nieuwe achtervleugel met minder luchtweerstand en ze hebben de manier waarop de vleugel en de flappen werken, veranderd.
  • Ferrari heeft een nieuwe achtervleugel geplaatst die zorgt voor minder luchtweerstand.
  • Mercedes heeft een onderdeel aangepast dat zorgt voor een betere luchtstroom rond de achtervleugel. Ze hebben ook wat veranderingen aangebracht aan de voorkant van de auto om de lucht beter te laten stromen als de wielen draaien.
  • Alpine heeft een hele nieuwe bodemplaat gemaakt met betere luchtkanalen. Ze hebben ook wat veranderingen aangebracht aan de voorkant en achterkant van de auto om beter gebruik te maken van de nieuwe bodemplaat.
  • Alfa Romeo heeft voor de race in Baku een achtervleugel met minder luchtweerstand en wat aanpassingen aan de voorkant van de auto gedaan, en een andere balkvleugel geplaatst.
  • Haas heeft ook een nieuwe achtervleugel met minder luchtweerstand geplaatst.
  • Williams heeft een beschermkap onder de voorkant van de auto veranderd. Dit zorgt voor een betere druk op de voorvleugel.