De geschiedenis van het Mercedes Formule 1 team

Het Mercedes Formule 1 team is een van de meest bekende en succesvolle Formule 1 teams, niet alleen momenteel, maar ook in de geschiedenis van de sport. En dat terwijl de Duitse renstal pas sinds 2009 bestaat! Hoe is dit team zo snel uitgegroeid tot een van de absolute topteams in de F1? Dat leggen we hier uit. 

Voorheen Brawn GP

Mercedes, formeel Mercedes-AMG Petronas Formula One Team, vindt zijn oorsprong in het Brawn GP-team. Mercedes-Benz nam eind 2009 samen met het beleggingsfond Aabar Investments PJSC het Brawn GP-team over en is sinds 2010 actief als onafhankelijk team.

Dit was echter niet de eerste keer dat de Duitse autofabrikant in de koningsklasse van de motorsport actief was. Integendeel, Mercedes-Benz domineerde in de jaren ‘30 en won in de 1954 en 1955 samen met de legendarische coureur Juan Manuel Fangio het kampioenschap. Kort daarna trok het zich terug uit de sprok, om pas in 1995 terug te keren als motorleverancier voor McLaren.

Download nu de F1Head Android App! Met deze app heb je het laatste nieuws, WK standen en statistieken altijd binnen handbereik! Download de App via Google Play zodat je niets hoeft te missen van het allerlaatste Formule 1 nieuws.

Eerste seizoen: Rosberg en terugkerende Schumacher

Voor haar eerst officiele seizoen in de Formule 1, dat van 2010, had Mercedes meteen een sterke coureurduo, namelijk de jongeling Nico Rosberg en Michael Schumacher. Laatstgenoemde keerde na een pauze van maar liefst 4 jaar terug in de Formule 1.

Het eerste seizoen was voor een debuutseizoen bijzonder sterk: het Mercedes GP team eindigde op de vierde plaats in het kampioenschap met in totaal 214 punten. De renstal behaalde geen overwinningen en slechts drie podiumplaatsen.

Stappen vooruit

In de seizoenen hierop zette het team echter grote stappen vooruit. In 2011 eindigde het wederom als vierde, maar in 2012 haalde Nico Rosberg de eerste overwinning van het team binnen. Schumacher kende net zoals het seizoen ervoor een moeizaam seizoen met slechts één podiumplaats.

Voor 2013 besloot het team het over een andere boeg te gooien. Schumacher ging met pensioen en (voormalig) McLaren-coureur en enkelvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton werd aangetrokken. Dit seizoen was het team direct een stuk succesvoller: in totaal wist Mercedes 3 races te winnen en eindigde het achter kampioen Red Bull Racing in het constructeurskampioenschap.

Nieuwe reglementen en dominantie

Vanaf 2014 werd het echter allemaal anders. De sport introduceerde namelijk nieuwe regels, onder andere op gebied van aerodynamica en krachtbronnen en Mercedes was het team dat deze regels het beste in haar voordeel had weten te gebruiken. Het resultaat? Totale dominantie.

Mercedes reeg vanaf 2014 tot 2021 overwinningen aan elkaar alsof het niets was. In het constructeurskampioenschap werd de strijd dan ook niet gevoerd tussen coureurs van verschillende teams, maar tussen beide Mercedes-coureurs. De rivaliteit tussen Nico Rosberg en Lewis Hamilton is er bijvoorbeeld een voor in de boeken, maar menig Formule 1-fan vond de dominantie van de Duitse renstal maar saai.

Het enige seizoen waar het Mercedes het ietwat lastig werd gemaakt was dat van 2018, waar Ferrari en Sebastian Vettel het het Duitse team de eerste helft van het seizoen lastig maakten. Uiteindelijk wisten Mercedes en Hamilton dit seizoen toch vrij gemakkelijk kampioen te worden.

Dominantie voorbij?

Deze dominantie duurde voort tot het seizoen van 2021. Dit seizoen was het niet alleen Mercedes die een erg snelle bolide had, maar ook het Oostenrijkse Red Bull Racing. Beide teams en met name Hamilton en Verstappen waren enorm aan elkaar gewaagd en in beide kampioenschappen — zowel het constructeurs als het coureurskampioenschap — spande het erom. Verstappen ging er uiteindelijk vandoor met het coureurskampioenschap, terwijl Mercedes het constructeurskampioenschap wederom op haar naam schreef. Desondanks werd dit seizoen duidelijk dat de dominantie van het Duitse team niet meer vanzelfsprekend was.

Casino Scout Nederland
F1Head