
Foto: Ferrari
Scuderia maakt opvallende keuze voor thuisrace
💭 Wat vind jij van dit nieuws? Laat je reactie achter en discussieer mee!
📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!
Ferrari kiest voor een onverwachte aanpak tijdens de Italiaanse Grand Prix. De Scuderia brengt onderdelen uit 2024 mee naar Monza om Charles Leclerc en Lewis Hamilton meer kansen te geven op een podiumplaats. Het team grijpt terug op de achtervleugel en balkvleugel van vorig jaar na de teleurstellende uitslag in Nederland.
Herstel na Nederlandse drama
Het Italiaanse team moet zich herpakken na Zandvoort. Beide Ferrari-coureurs crashten vorig weekend op hetzelfde punt van de baan. Voor het eerst dit seizoen viel de Scuderia met beide auto’s uit tijdens een race.
Ferrari staat nog altijd tweede in het constructeurskampioenschap. Het team heeft twaalf punten voorsprong op Mercedes met negen races te gaan. Een zege dit seizoen heeft Ferrari nog niet behaald.
Terugkeer naar bewezen concepten
De keuze voor 2024-onderdelen is geen nieuwe strategie voor Ferrari. Het team gebruikte vorig jaar al onderdelen uit het vorige seizoen tijdens de Grand Prix van Monaco. Leclerc finishte toen als tweede achter Lando Norris.
De achtervleugel en balkvleugel komen rechtstreeks uit 2024. Ferrari omschrijft deze onderdelen als componenten die speciaal ontworpen waren voor circuits met weinig downforce. De voorkant van de auto krijgt ook een aanpassing met kortere voorvleugelflappen.
Monza-specifieke aanpassingen
Het circuit van Monza vraagt om specifieke aerodynamische keuzes. Teams moeten de balans vinden tussen snelheid op de lange rechte stukken en stabiliteit in de bochten. Ferrari past zijn aanpak daarom aan met onderdelen die minder luchtweerstand creëren.
Vorig jaar won Leclerc de thuisrace van Ferrari. Hij versloeg toen de McLaren-coureurs Oscar Piastri en Norris. Het was de eerste zege voor Ferrari op Monza sinds 2019.
Concurrentie brengt ook updates
McLaren introduceert vijf aanpassingen voor de Italiaanse race. Vier daarvan zijn specifiek voor dit circuit. Alleen de wijzigingen aan de voorwielophanging zijn bedoeld om de prestaties te verbeteren.
Mercedes maakt kleine aanpassingen aan de achtervleugel. Ook de vloer en voorvleugel krijgen wijzigingen. Red Bull brengt vier updates mee die allemaal gericht zijn op betere prestaties.
Middenmoters zoeken voordeel
Aston Martin past de achtervleugel aan voor minder agressieve aerodynamica. Haas verkort ook de voorvleugel om de juiste balans te vinden voor Monza.
Racing Bulls komt na de derde plaats van Isack Hadjar in Nederland met vier veranderingen. Williams brengt aanpassingen aan de achtervleugel om minder weerstand te creëren.
Sauber en Alpine zijn de enige teams zonder updates voor de Italiaanse Grand Prix. Deze keuze kan betekenen dat zij hun ontwikkelingsbudget elders inzetten.
Ferrari hoopt met de mix van oude en nieuwe onderdelen weer mee te doen om de podiumplaatsen. Het thuispubliek in Monza verwacht een sterk optreden van de Scuderia na de tegenvaller in Nederland.