Na een lange winterstop ontwaakt het Formule 1 circus. De wintertests voor het seizoen van 2024 zijn van start gegaan. Vandaag was de eerste dag dat men op het circuit van Bahrein de nieuwe bolides kon gaan testen. Wij hebben het op de voet gevolgd en de belangrijkste zaken voor je verzameld.
De aerorakes zijn veelvuldig aanwezig
Traditiegetrouw zien we veel auto’s, waaronder die van Max Verstappen de grid opgaan met de aerorakes. Dit zin de roosters die je achter de wielen ziet zitten. Dit zijn meetinstrumenten om de gegevens te kunnen verzamelen wat betreft aerodynamica.
Computersimulaties en windtunnels zijn leuk, maar tijdens het echte werk zijn er altijd afwijkingen. Zo ook bij Max Verstappen. Tijdens zijn eerste rondes horen we hem klagen over onbalans bij zijn RB20. Max rijdt 10 minuten rond en komt daarna al terug de pits in. Hij is niet tevreden over de balans. De auto glijdt alle kanten op.
Stake F1 heeft de meest opvallende livery
Het we zagen het natuurlijk al bij de onthulling van de auto, maar de auto van Stake F1 valt het meest op. Het team dat vorig jaar nog Sauber heette, valt met de gifgroene kleur het meest op. Valtteri Bottas is de eerste coureur van dit team die de baan opgaat.
Drie kwartier onderweg. Tijdens zeggen nog weinig, maar geen rode vlag
Na drie kwartier is er nog geen rode vlag geweest. Voorgaande jaren schoof er bijna altijd wel iemand van de baan. Tijdens de testdagen zorgt dit meteen voor een rode vlag situatie. De eerste drie kwartier van de ochtendsessie hebben de teams dus goed kunnen benutten.
Het stilvallen van Alexander Albon zorgt niet voor een rode vlag. De marshalls kunnen de auto namelijk snel achter de vangrail kwijt. Door de goed benutte tijd is Fernando Alonso de eerste coureur die meer dan 50 ronden weet te rijden.
Verstappen zet de toon
Na een wat rommelige start met veel onbalans is het tijdens de ochtendsessie uiteindelijk toch Verstappen die de toon zet. Nadat de problemen opgelost waren, begon de Nederlandse coureur gas te geven met zijn RB20 en dat was ook wel te zien. Aan het einde van de ochtend is het Max die het tijdenlijstje aanvoert:
Positie | Coureur | Tijd |
---|---|---|
1 | Verstappen | 1:32.548 |
2 | Leclerc | 1:33.247 |
3 | Alonso | 1:33.385 |
4 | Piastri | 1:33.812 |
5 | Tsunoda | 1:34.136 |
6 | Bottas | 1:34.431 |
7 | Albon | 1:34.587 |
8 | Ocon | 1:34.677 |
9 | Russell | 1:34.907 |
10 | Magnussen | 1:35.692 |
Na de lunch: Nog 4 uur te gaan
Na de lunch hebben de teams nog 4 uur te gaan om te testen in Bahrein. Al snel verschijnen er veel auto’s op de baan. Ook tijdens het eerste uur van de middagsessie hebben de teams nog geen last gehad van rode vlag situaties.
De aerorakes zijn naar de achterkant verplaatst
Wat we bij veel teams zien, is dat de aerorakes naar de achterkant van de auto verplaatst zijn. Een Formule 1 auto werkt alleen goed, als de voor- en achterkant goed samenwerken. In de middag is het dus tijd om data te verzamelen over de achterkant van de auto.
Toptijden blijven uit, Verstappen gaat voor de longrun
We zien het vaker tijdens de testdagen. Echte toptijden zien we op het circuit van Sakhir nog niet verschijnen. Geen enkel team, ook Red Bull heeft nog niet het achterste van de tong laten zien. Het gaat nu vooral om veel data verzamelen.
Verstappen benut de tweede sessie om voor de longruns te gaan. Rond half 3 lokale tijd heeft de Nederlander er namelijk al 88 ronden op zitten. Tijdens deze sessie is het Lance Stroll die even naast de baan belandt. Gelukkig stelt het weinig voor en hoeft de sessie niet stilgelegd te worden.
Aan de kop van het veld zijn er veel verschuivingen. Max Verstappen staat nog eerste, maar ook de Ferrari van Carlos Sainz en de McLaren van Lando Norris beginnen goed te lopen.
Max Verstappen blijft imponeren, Sargeant maakt een uitstapje
Tijdens de middagsessie van deze eerste testdag, wordt gedurende de tests duidelijk wie weer de titelfavoriet gaat zijn. Sainz en Norris bezetten plaats drie en twee, maar de marge naar Max is groot. Dat terwijl Max aan het begin van de dag nog worstelde met veel onbalans.
Logan Sargeant worstelt een beetje met zijn Williams. Door een kleine fout spint de Amerikaan en belandt hij even in de grindbak. Echter, hij kan zijn weg vervolgen en hoeft er ook niet met de rode vlag gezwaaid te worden.
Even later staat Sargeant met zijn FW46 wederom in de pitstraat. Vooralsnog is het niet de dag van het team van Williams. De auto’s staan vaak in de pitstraat met problemen. Later blijkt dat Williams ook niet meer in actie komt.
De zon begint te zakken en de temperatuur daalt
Zo tegen half 4 begint de zon te zakken in Bahrein en het asfalt begint ook af te koelen. De zakkende zon levert mooie plaatjes op in de schemering. Het kunstlicht gaat aan, waardoor teams nog even door kunnen gaan met de tests.
Vertappen de grote “winnaar”, Williams en Haas de grote verliezers
Tijden zeg niet zo heel veel tijdens de tests, maar toch is het fijn om er goed bij te zitten. Verstappen voert de tijdenlijst van de middagsessie ook aan. Met een voorsprong van bijna een seconde op Norris, lijkt de RB20 angstaanjagend snel.
De verliezers van deze sessie zijn Williams en Haas. De twee coureurs van Williams kwamen samen niet verder dan 61 rondjes. Haas zat er qua snelheid helemaal niet bij. Beide coureurs eindigden dan ook stijf onderaan met een enorm gat naar de kop.
Hieronder vind je de top 10 van de middagsessie:
Positie | Coureur | Tijd |
---|---|---|
1 | Verstappen | 1:31.344 |
2 | Norris | 1:32.484 |
3 | Sainz | 1:32.584 |
4 | Ricciardo | 1:32.599 |
5 | Gasly | 1:32.805 |
6 | Stroll | 1:33.007 |
7 | Leclerc | 1:33.247 |
8 | Alonso | 1:33.385 |
9 | Piastri | 1:33.658 |
10 | Zhou | 1:33.871 |
Mercedes wankelt in beide sessies
Wat misschien nog wel het meeste opvalt, dat is de plaats van Mercedes in de uitslag. Tijdens de ochtendsessie stond alleen Russell in de top 10. Tijdens de middagsessie vielen zowel Hamilton, als Russell buiten de top 10. Is dit een voorbode voor het seizoen van Mercedes, of moet het team het achterste van de tong nog laten zien? We gaan het meemaken in de komende sessies.