FiledIMAGE // Shutterstock

Vasseur spreekt zich uit: Waarom de Red Bull-straf een lachertje is


Frédéric Vasseur, teambaas van Ferrari, vindt dat de straf die Red Bull Racing kreeg voor het overschrijden van het budgetplafond in 2021 te licht is geweest. Red Bull zou mede dankzij deze milde straf een sterke start van het 2023-seizoen hebben gehad.

Budgetplafond overschreden in 2021

Red Bull Racing overschreed het budgetplafond in 2021 en kreeg hiervoor een straf, waaronder een vermindering van de aerodynamische testtijd. Als constructeurskampioen krijgt een team normaal gesproken 70% van de totale testtijd, maar bij Red Bull werd hier nog eens 10% vanaf gehaald. Dit resulteerde in 63% van de testtijd voor het Oostenrijkse team, oftewel 180 windtunnelruns en 1120 computersimulaties per acht weken.

Ondanks de straf lijkt Red Bull beter te presteren dan vorig jaar. Vasseur is van mening dat de straf te mild was, gezien het ontwikkelingstempo gedurende het seizoen. De besparingen op testtijd konden ergens anders worden besteed, bijvoorbeeld aan gewichtsbesparing.

Ferrari probeert gat met Red Bull te dichten

Ferrari’s taak is nu om het gat met Red Bull te dichten. Vasseur merkte tijdens het laatste raceweekend in Australië dat het voordeel van Red Bull kleiner was geworden. Hij gelooft dat dit te maken heeft met het vermogen van de coureur om de auto op de limiet te rijden met verschillende brandstofniveaus en banden.

Red Bull’s uitstekende start van het seizoen

Red Bull begon het seizoen uitstekend met drie overwinningen in drie races. Max Verstappen won in Bahrein en Australië, terwijl Sergio Perez de winnaar was in Saoedi-Arabië. In de strijd bij de constructeurs heeft Red Bull al een voorsprong van 58 punten op Aston Martin.

Ondanks alle lof voor de RB19, weet teambaas Christian Horner nog niet of deze auto de beste Red Bull-auto ooit is. Horner gaf aan dat deze vraag pas echt aan het einde van het seizoen beantwoord kan worden.

Horner verwacht dat het dit seizoen nog vaker zo spannend zal zijn als in Australië. Andere teams zullen ook met upgrades komen, wat zal leiden tot kleinere verschillen tussen de teams.

Problemen Met Ferrari-motoren

Ferrari heeft dit seizoen al meerdere problemen gehad met hun motoren. Zo moest Charles Leclerc in Jeddah een nieuwe motor steken en vanaf de twaalfde plaats starten. Ook in Melbourne waren er problemen met een Ferrari-motor.

Klantenteams Haas en Alfa Romeo, die motorische onderdelen van Ferrari gebruiken, lijken ook problemen te ondervinden. Nico Hülkenberg van Haas viel in Melbourne uit door een probleem met de MGU-K. Dit onderdeel zorgde vorig seizoen al vier keer voor problemen bij Haas. Hülkenberg legde na de race in Melbourne uit dat hij even het vermogen verloor en dat zijn versnellingen niet meer synchroon liepen.

Ferrari’s Aerodynamische Uitdagingen

Naast de motorische problemen heeft Ferrari ook aerodynamische uitdagingen. De SF23 komt tekort op de RB19 en in Australië moest de rode bolide van Carlos Sainz zelfs onder doen aan de Mercedes van Lewis Hamilton en de Aston Martin-bolide van Fernando Alonso.

Grote Updates Voor Ferrari

Ferrari heeft een aantal grote updates gepland om weer vooraan mee te kunnen doen. In Bakoe zal het team een nieuwe diffuser introduceren, gevolgd door een nieuwe achterwielophanging in Imola. In Barcelona zal Ferrari de langverwachte nieuwe sidepods introduceren, die volgens de Italiaanse tak van Motorsport.com veel lijken op de sidepods van de RB19.

Het is duidelijk dat zowel Ferrari als Red Bull Racing zich blijven ontwikkelen gedurende het seizoen. De uitdaging voor Ferrari is om het gat met Red Bull te verkleinen en de motor- en aerodynamische problemen op te lossen. Voor Red Bull is het zaak om hun voorsprong te behouden en hun sterke start van het seizoen voort te zetten. Beide teams zullen ongetwijfeld tot het uiterste gaan in hun strijd om het constructeurskampioenschap.

Bekijk ook eens: