Verschillende meningen over Verstappen-Piastri duel: Regels zijn onduidelijk
De tijdstraf die Max Verstappen kreeg tijdens de Grand Prix van Saudi-Arabië blijft de gemoederen bezighouden. De Nederlander ging in de eerste bocht wijd in een duel met Oscar Piastri, behield zijn positie, maar kreeg hiervoor een tijdstraf van vijf seconden. Dit kostte Verstappen uiteindelijk de overwinning. Zowel Jonathan Wheatley, voormalig sportief directeur van Red Bull Racing, als analist Christijan Albers hebben hun mening gegeven over het incident.
Wheatley zou anders hebben geadviseerd
Jonathan Wheatley, die jarenlang als sportief directeur bij Red Bull werkte maar nu teambaas is bij Sauber, heeft aangegeven dat hij in de situatie van Verstappen en Piastri een andere aanpak zou hebben geadviseerd. Hoewel hij terughoudend is in het bekritiseren van andere teams, maakte hij in gesprek met media waaronder Motorsport.com duidelijk dat Red Bull volgens hem anders had moeten handelen.
“Ik zou hebben geadviseerd om iets anders te doen. Ik denk dat dat het beste was geweest,” vertelt Wheatley. “Ik wil niet dat iemand commentaar geeft op wat wij als team zouden doen, en ik wil zelf ook geen commentaar geven op wat anderen zouden doen. Ik denk dat wij het binnen ons team anders zouden hebben aangepakt en zeker een gesprek zouden hebben gehad over een andere aanpak.”
De implicatie lijkt te zijn dat Red Bull Verstappen had moeten adviseren de positie terug te geven aan Piastri om zo een tijdstraf te voorkomen.
Vergelijking met eerdere incidenten
Het voorval in Saudi-Arabië deed Wheatley denken aan een vergelijkbare situatie op het Circuit of the Americas vorig jaar. Toen was het Lando Norris die naast de baan kwam en Verstappen inhaalde, wat ook resulteerde in een tijdstraf van vijf seconden.
“Ik denk dat daar wel wat lessen uit zijn getrokken,” stelt Wheatley. Hij voegt toe dat de aanwezigheid van een grindbak het gedrag van coureurs zou veranderen. “Als er grind ligt, dan pakken ze het iets anders aan. Maar als er een mogelijkheid is om van de baan te gaan en het later pas op te lossen… dat hebben we in het verleden ook al gezien.”
Wheatley benadrukt dat het beoordelen van dit soort momenten complex is omdat geen enkele situatie identiek is. “Inhalen is zo’n dynamische situatie. Je moet rekening houden met de bandencompounds, met momentum en met DRS. Het is zó dynamisch. En te midden van al die dingen moet je uiteindelijk een rempunt kiezen.”
“Gewoon een race-incident” volgens Albers
De Nederlandse analist Christijan Albers heeft in de F1-podcast van The Telegraph een andere kijk op de zaak. Hij beschouwt het als een normaal race-incident.
“Voor mij is het gewoon een race-incident,” begint Albers. “Omdat het simpelweg de eerste bocht is. De eerste ronde bij de start.”
Volgens Albers ligt het probleem bij de huidige regels. “Het is altijd moeilijk, en dat komt ook door de regels die ze hebben gemaakt. Niemand weet meer echt wat te verwachten. En je legt zo’n beslissing in feite bij de stewards neer, wat altijd moeilijk is omdat er altijd twee partijen zijn die het niet eens zijn.”
Albers meent dat het lastig is om te bepalen wie gelijk had. “Mijn gevoel was dat Max eigenlijk voorlag bij de apex. Maar hij miste de bocht, en Piastri haalde het wel. Maar dan is de vraag of hij de bocht kon maken, want hij kon ook niet insturen omdat Piastri daar was.”
Kritiek op onduidelijke regels en bewijsmateriaal
De voormalig Formule 1-coureur uit ook kritiek op het gebrek aan duidelijke beelden om dit soort incidenten goed te kunnen beoordelen.
“Er gaat zoveel geld om in de sport. De FIA blijft overal geld vandaan halen, van coureurs die iets verkeerds zeggen of vloeken. Maar investeer dat geld in goede apparatuur die het ook op televisie kan laten zien,” zegt Albers.
Hij pleit voor meer duidelijkheid in de regels en betere technische middelen om incidenten te beoordelen. “Neem die apex, ja, en trek gewoon een rechte lijn met een liniaal en kijk dan waar de auto’s op dat moment zijn.”
“Nu zie je niets, dus het blijft altijd willekeurig. Het is als naar het casino gaan en op zwart of rood wedden. Dat irriteert me nog meer dan de hele situatie zelf, dat ze dat niet goed aanpakken,” besluit Albers.
Verstappen ontevreden na de race
Max Verstappen was na afloop van de race niet te spreken over de situatie. Hij gaf ontwijkende antwoorden tijdens de persconferentie en wees later social media aan als reden voor zijn terughoudendheid. De straf kostte hem uiteindelijk de overwinning, die nu naar Piastri ging.