McLaren zou in Las Vegas flinke snelheid hebben ingeleverd na een verplichte aanpassing aan de achtervleugel. Dit meldt het Italiaanse AutoRacer.it. Volgens het medium, dat voorheen bekend stond als Formu1a.uno, zou het team dat sinds de Grand Prix van Azerbeidzjan aan kop gaat in het constructeurskampioenschap, last hebben van het verbod op hun ‘mini-DRS’ systeem.
Discussie over achtervleugel na Bakoe
De speculatie ontstond na de overwinning van Oscar Piastri in Azerbeidzjan. Er verschenen beelden van een opvallend detail aan de McLaren. Op hoge snelheid leken de uiteinden van de achtervleugelflap open te gaan. Dit zou voor extra snelheid op de rechte stukken hebben gezorgd.
De FIA besloot in te grijpen en vroeg McLaren het systeem aan te passen. McLaren CEO Zak Brown reageerde destijds: “We hebben zelf aangeboden om een kleine aanpassing te maken. Dit zou weinig verschil maken in prestaties. Er was veel rumoer over het systeem, dus we wilden laten zien dat er geen geheim recept is.”
Prestaties in Las Vegas onder de loep
Het Las Vegas Strip Circuit kent net als Bakoe lange rechte stukken. McLaren gebruikte volgens waarnemers dezelfde specificatie achtervleugel, maar dan met de verplichte aanpassingen om aan de regels te voldoen. De resultaten vielen tegen voor het team.
Lando Norris en Oscar Piastri kenden een moeizaam weekend. De MCL38 bleek de vierde snelste auto op de grid. Mercedes pakte een één-twee overwinning met George Russell en Lewis Hamilton. Carlos Sainz completeerde het podium voor Ferrari teamgenoot Charles Leclerc. Max Verstappen stelde zijn wereldtitel veilig met een vijfde plaats, voor Lando Norris.
Speculatie over oorzaak
Volgens AutoRacer.it zou er binnen de paddock gefluisterd worden dat het verbod op het achtervleugel-systeem de oorzaak is van de tegenvallende snelheid in Las Vegas. De voorsprong van McLaren in het constructeurskampioenschap zou hierdoor zijn geslonken. Met nog twee races te gaan bedraagt het gat met Ferrari nog 24 punten.
McLaren heeft nog niet gereageerd op deze geruchten. Wel is bekend dat de achtervleugel-specificatie van Bakoe niet gebruikt zal worden tijdens de laatste twee races in Qatar en Abu Dhabi. Deze circuits vragen om een andere aerodynamische afstelling.