McLaren domineert terwijl Verstappen worstelt tijdens eerste training in Imola

McLaren heeft de eerste vrije training in Imola gedomineerd met Oscar Piastri aan kop. De Australiër was slechts 0,032 seconden sneller dan teamgenoot Lando Norris. De top vijf rijders eindigden binnen 0,096 seconden van elkaar in een buitengewoon spannende sessie. De training werd vroegtijdig beëindigd door een crash van Sauber-rookie Gabriel Bortoleto.

Red Bull Content Pool

Minimale marges in topvijf

Met een rondetijd van 1:16.545 zette Piastri de toon op het historische circuit nabij Bologna. Norris volgde op een minieme achterstand, terwijl Williams-coureur Carlos Sainz indruk maakte met de derde tijd op slechts 0,052 seconden van de koploper.

George Russell plaatste zijn Mercedes op de vierde positie met een achterstand van 0,054 seconden. Lewis Hamilton completeerde de top vijf in zijn Ferrari met 0,096 seconden achterstand op Piastri. De zevenvoudig wereldkampioen meldde tijdens de sessie problemen met zijn remmen.

Alpine-coureur Pierre Gasly toonde dat de upgrades van zijn team effect hebben. Hij eindigde op de zesde plaats met een achterstand van 0,151 seconden.

Verstappen worstelt met balans

Wereldkampioen Max Verstappen had het aanzienlijk moeilijker. De Red Bull-coureur moest genoegen nemen met de zevende tijd, 0,360 seconden achter de leider. Verstappen klaagde over de balans van zijn RB21.

“Ik kan niet vertrouwen op de achterkant, het voelt alsof ik overal drift,” meldde de Nederlander via de boordradio.

Red Bull introduceerde voor dit eerste Europese raceweekend van 2025 verschillende updates aan de ophanging en andere onderdelen van de auto.

Sauber verrast voor crash

Alex Albon deed het goed in de tweede Williams met de achtste tijd. De Sauber-rijders Gabriel Bortoleto en Nico Hülkenberg completeerden verrassend de top tien.

Bortoleto’s veelbelovende sessie eindigde echter abrupt toen hij in de slotfase crashte in de Rivazza-bocht. De Braziliaan verloor controle over zijn auto bij het insturen van de bocht, belandde in de grindbak en maakte licht contact met de muur. Dit veroorzaakte een rode vlag waardoor de sessie vroegtijdig werd afgebroken.

Upgradepackages voor bijna alle teams

Tijdens dit eerste Europese raceweekend introduceerden de meeste teams upgrades voor hun auto’s. Williams en Sauber waren de enige teams zonder significante updates, wat mogelijk verklaart waarom zij direct op snelheid konden komen.

De sessie vond plaats onder warme omstandigheden met asfalttemperaturen rond de 40 graden. Pirelli introduceerde voor dit weekend de nieuwe C6-compound, de zachtste band in hun assortiment.

Imola staat mogelijk voor de laatste keer op de Formule 1-kalender. Deze historische race op Italiaanse bodem laat zien dat de verhoudingen in 2025 bijzonder dicht bij elkaar liggen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *