Het was een Grand Prix die allesbehalve voorspelbaar was. In de drukkende hitte van Singapore kwam Carlos Sainz als eerste over de finishlijn, en gaf daarmee een einde aan de indrukwekkende zegereeks van Red Bull en Max Verstappen. De Ferrari-coureur leidde van start tot finish en hield zijn hoofd koel in de tropen, waarmee hij de eerste overwinning voor het Italiaanse team in vijftien maanden veiligstelde.
Red Bull worstelt met grip
Voorafgaand aan de race was er veel gespeculeerd over de kansen van Red Bull en hun sterrijder Max Verstappen. Met een indrukwekkende reeks van tien opeenvolgende overwinningen was het een uitgemaakte zaak: Verstappen was de man die iedereen wilde verslaan. Echter, het weekend in Singapore begon met een anticlimax voor het Oostenrijkse team. Verstappen startte slechts vanaf de elfde positie, een gevolg van een moeizame kwalificatie waarin hij zijn frustratie niet onder stoelen of banken stak. “De auto voelt onvoorspelbaar en miste compleet de grip aan de achterkant,” luidde zijn klacht.
Ook voor teamgenoot Sergio Pérez was het geen wandeling in het park. De Mexicaan, die normaal gesproken een stabiele ondersteuning biedt aan Verstappen, bevond zich in een vergelijkbare situatie en moest de race aanvangen vanaf een teleurstellende dertiende plek. Beide coureurs hadden een berg te beklimmen als ze iets van hun race wilden maken.
Om de kansen op een goed resultaat te vergroten, koos het team voor een afwijkende bandenstrategie. Beide Red Bulls gingen van start op de hardste bandensoort, met het plan om langer door te kunnen rijden dan de concurrentie. Aanvankelijk leek dit te werken; Verstappen klom al snel naar een achtste positie. Echter, een ongelukkige safety car-situatie in ronde 20 gooide roet in het eten.
De safety car werd ingezet nadat Logan Sargeant de voorvleugel van zijn Williams beschadigde en brokstukken op het circuit achterliet. Voor de Red Bull-coureurs was dit het moment waarop hun strategie in duigen viel. Terwijl de meeste andere teams profiteerden van de situatie om ‘gratis’ hun verplichte pitstop uit te voeren, zagen Verstappen en Pérez zich genoodzaakt om op de baan te blijven. Het resultaat was dat zij met hun oudere banden snel posities verloren en uiteindelijk toch nog een pitstop moesten maken. Verstappen somde het treffend op: “Het voelt alsof ik op ijs rijd.”
Zo kwam er een einde aan de indrukwekkende reeks van Red Bull en Verstappen. Niet door een crash of technisch probleem, zoals teamadviseur Helmut Marko had gespeculeerd, maar door een combinatie van een gebrek aan grip en een strategie die ditmaal niet in hun voordeel werkte.
Strategische zetten en safety car-momenten
Verstappen en Pérez hadden een afwijkende strategie, vertrekkend op de hardste bandensoort in een poging om zo lang mogelijk door te kunnen rijden. Deze plannen werden echter gedwarsboomd toen Williams-coureur Logan Sargeant crashte, waardoor een safety car de baan op kwam. Dit gaf de andere coureurs, waaronder Sainz, een gratis pitstop, terwijl de Red Bull-rijders op hun oudere banden achterbleven.
Verstappens nachtmerrie en Russell’s laatste-ronde drama
De race werd voor Verstappen uiteindelijk een nachtmerrie. “Het voelt alsof ik op ijs rijd”, klaagde hij over de boordradio. Hoewel hij nog een vijfde plaats wist te bemachtigen, kwam hij duidelijk tekort. Ook was er drama voor George Russell, die crashte in de laatste ronde toen hij probeerde om Lando Norris voorbij te gaan in een ultieme alles-of-niets-poging.
Sainz’ geniale truc en impact op het kampioenschap
Carlos Sainz bewaarde zijn beste kaart voor het laatst. Door zijn vriend Lando Norris bewust binnen een seconde te laten komen en hem zo DRS te geven, kon de Brit de achtervolgende Mercedessen van zich af houden. Een tactische meesterzet die wellicht Sainz’ enige kans van het jaar was om een overwinning te claimen, en hij liet deze niet lopen.
Volledige uitslag
Positie | Coureur | Team | Tijd/Verschil |
---|---|---|---|
1 | Carlos Sainz | Ferrari | 1:33:24.164 |
2 | Lando Norris | McLaren | +0.812s |
3 | Lewis Hamilton | Mercedes | +1.269s |
4 | Charles Leclerc | Ferrari | +21.177s |
5 | Max Verstappen | Red Bull | +21.441s |
6 | Pierre Gasly | AlphaTauri | +38.441s |
7 | Oscar Piastri | Alpine | +41.479s |
8 | Sergio Pérez | Red Bull | +54.534s |
9 | Liam Lawson | AlphaTauri | +65.918s |
10 | Kevin Magnussen | Haas | +72.116s |
11 | Alexander Albon | Williams | +73.417s |
12 | Zhou Guanyu | Alfa Romeo | +83.649s |
13 | Nico Hülkenberg | Aston Martin | +86.201s |
14 | Logan Sargeant | Williams | +86.889s |
15 | Fernando Alonso | Alpine | +87.603s |
16 | George Russell | Mercedes | DNF |
17 | Valtteri Bottas | Mercedes | DNF |
18 | Esteban Ocon | Alpine | DNF |
19 | Yuki Tsunoda | AlphaTauri | DNF |
In het kort
De GP van Singapore was een race vol drama, strategische zetten en onverwachte winnaars. Carlos Sainz doorbrak de dominantie van Red Bull en Max Verstappen, die vanaf de elfde en dertiende plaats geen potten konden breken. Met nog een aantal races te gaan, wordt het spannender dan ooit in de strijd om het wereldkampioenschap. Vooral nu Ferrari weer heeft laten zien dat ze niet afgeschreven mogen worden.