Gridstraffen schudden startopstelling Britse Grand Prix door elkaar
Max Verstappen heeft de concurrentie verrast door de pole position te pakken voor de Britse Grand Prix van 2025. De Nederlander troefde op het laatste moment Oscar Piastri af, die samen met teamgenoot Lando Norris de McLaren-dominantie op Silverstone wilde voortzetten. Kimi Antonelli en Oliver Bearman kregen gridstraffen en moesten terrein prijsgeven in de startopstelling.
Verstappen pakt onverwachte pole
Met een tijd van 1:24.892 zette Verstappen in de laatste momenten van Q3 een indrukwekkende ronde neer. De McLaren-coureurs leken op weg naar een eerste startrij, maar moesten zich uiteindelijk gewonnen geven.
“De auto onderstuurde vanochtend nog enorm,” vertelde Verstappen na afloop. “Maar met de nieuwe vloer die we hebben gemonteerd, voelde alles veel beter aan tijdens de kwalificatie.”
McLaren-duo volgt op korte afstand
Oscar Piastri start vanaf de tweede positie, slechts 0.103 seconden achter Verstappen. Lando Norris volgt op P3 met een achterstand van 0.118 seconden op zijn teamgenoot. De kleine verschillen beloven een spannende race voor zondag.
George Russell bezet de vierde startpositie voor Mercedes, gevolgd door Lewis Hamilton die nu voor Ferrari rijdt. Charles Leclerc completeert de top zes.
Gridstraffen voor jonge talenten
Andrea Kimi Antonelli zette de zevende tijd neer, maar door een gridstraf van drie plaatsen voor zijn aanvaring met Verstappen in Oostenrijk, zakt hij terug naar P10. Dit geeft Fernando Alonso, Pierre Gasly en Carlos Sainz de kans om een positie op te schuiven.
De grootste verliezer is Oliver Bearman. De jonge Brit kwalificeerde zich als achtste, wat zijn beste resultaat tot nu toe zou zijn geweest. Een fout tijdens de derde vrije training leverde hem echter een gridstraf van tien plaatsen op, waardoor hij nu vanaf P18 moet starten.
“Ik ben boos op mezelf,” gaf Bearman toe. “Het was een domme fout die me mijn beste startpositie ooit heeft gekost.”
Vooruitzichten voor de race
Met de Red Bull van Verstappen op pole en twee McLarens direct daarachter, lijkt een strategisch gevecht onvermijdelijk. Verstappen rijdt met een low-downforce achtervleugel, wat hem op de rechte stukken voordeel geeft maar mogelijk kwetsbaar maakt in de bochtige sectoren van Silverstone.
Norris waarschuwde al: “Het inhalen van Max met zijn low-downforce vleugel zal lastig worden, zelfs als we in de race een beter tempo hebben.”