Charles Leclerc heeft op fenomenale wijze de Grand Prix van Italië op zijn naam geschreven. De Monegask hield met een gewaagde éénstopper het McLaren-duo Oscar Piastri en Lando Norris achter zich op Monza. Max Verstappen limiteerde de WK-schade met een zesde plaats, nadat hij moeizaam vanaf P7 moest starten.
Vanaf de tweede startrij domineerde Leclerc de race. Ferrari gooide hoge ogen met een alternatieve strategie, door de coureur langer door te laten rijden op de mediumbanden. Daarmee troefde het team McLaren af, dat Piastri en Norris op een reguliere tweestopper had gezet.
“Het is een droom die uitkomt”, jubelde een dolblije Leclerc na afloop. “Winnen op Monza, voor deze uitzinnige tifosi, is onbeschrijfelijk. Het team deed een perfecte zet met de strategie. Aan het eind was het nog even spannend, maar ik kon het volhouden.”
Een ontketend publiek vierde feest op de tribunes van het legendarische circuit, nadat de Italiaanse renstal de eerste seizoenszege had gepakt. Voor Leclerc betekende het alweer zijn tweede triomf op Monza, na een eerdere overwinning in 2019.
Bandengok Ferrari pakt goed uit
De basis voor de sensationele zege werd gelegd bij de start. Oscar Piastri verschalkte zijn McLaren-teamgenoot Lando Norris en pakte brutaal de leiding. In zijn kielzog profiteerde Leclerc optimaal en schoof op naar P2.
Terwijl de McLarens en andere topteams voor een conventionele tweestopper met mediumbanden kozen, hield Ferrari zijn kruit droog. Leclerc bleef veel langer doorrijden en wisselde pas laat naar de harde band, voor een lange tweede stint.
De gok bleek een gouden zet. Nadat Piastri voor zijn tweede stop naar binnen was gekomen, lag Leclerc ineens aan de leiding. Met snelle rondetijden bouwde hij een marge op, die hij knap vast wist te houden tot aan de meet.
Piastri finishte als tweede en zorgde daarmee voor een uitstekend resultaat voor McLaren. Lando Norris maakte het feest compleet door in de slotronde de snelste raceronde te noteren en als derde over de streep te komen.
Verstappen vecht voor P6
Het werd geen topweekend voor Max Verstappen. De WK-leider kwalificeerde zich teleurstellend als zevende, mede door balansproblemen met de Red Bull. Op zondag wist hij weinig plekken goed te maken.
“De auto voelde niet goed aan, ik had weinig grip”, verzuchtte Verstappen. “We probeerden het met de harde band, maar het ging simpelweg niet zoals gehoopt. Meer dan een zesde plaats zat er helaas niet in.”
Ondanks de stroeve race, wist Verstappen wel de schade te beperken. Concurrent Norris liep slechts zeven punten in, waardoor de Nederlander met 62 punten voorsprong aan de leiding blijft. “Het was niet ideaal, maar het had erger gekund”, relativeerde hij.
Achter de top-drie completeerden Carlos Sainz en Lewis Hamilton de top-vijf. ‘Checo’ Pérez kwam niet verder dan P8 en liet kostbare punten liggen in de strijd om de tweede plek bij de coureurs.
Eerbetoon aan Italië
Op het iconische podium van Monza vierde Ferrari een emotionele zege. Onder luid gejuich van de tifosi mocht Leclerc de trofee in ontvangst nemen. Een ware vreugde-explosie voor de Italiaanse fans, die al lang snakten naar succes.
“Dit is voor jullie!”, riep een geëmotioneerde Leclerc naar het publiek. “Ik ben zo trots om dit hier mee te mogen maken. Forza Ferrari!” Het was een passend eerbetoon aan de roemruchte geschiedenis van het team op eigen bodem.
In het kampioenschap verstevigde Leclerc zijn derde plek. Hij heeft de achterstand op Norris verkleind tot 86 punten en lijkt op koers om de strijd om P2 spannend te houden tot het einde.
Over twee weken reist het F1-circus af naar Azerbeidzjan voor de volgende krachtmeting. Als Verstappen revanche wil na Monza, zal hij op het stratencircuit van Bakoe weer op de toppen van zijn kunnen moeten presteren.
Positie | Naam | Team | Verschil | Pitstops |
---|---|---|---|---|
1 | Charles Leclerc | Ferrari | – | 1 |
2 | Oscar Piastri | McLaren | +2.664 | 2 |
3 | Lando Norris | McLaren | +6.153 | 2 |
4 | Carlos Sainz | Ferrari | +15.621 | 1 |
5 | Lewis Hamilton | Mercedes | +22.820 | 2 |
6 | Max Verstappen | Red Bull | +37.932 | 2 |
7 | George Russell | Mercedes | +39.715 | 2 |
8 | Sergio Pérez | Red Bull | +54.148 | 2 |
9 | Alexander Albon | Williams | +1’07.456 | 1 |
10 | Kevin Magnussen | Haas | +1’08.302 | 1 |
11 | Fernando Alonso | Aston Martin | +1’08.495 | 2 |
12 | Franco Colapinto | Williams | +1’21.308 | 1 |
13 | Daniel Ricciardo | Racing Bulls | +1’33.452 | 1 |
14 | Esteban Ocon | Alpine | +1 ronde | 1 |
15 | Pierre Gasly | Alpine | +1 ronde | 2 |
16 | Valtteri Bottas | Sauber | +1 ronde | 1 |
17 | Nico Hülkenberg | Haas | +1 ronde | 2 |
18 | Guanyu Zhou | Sauber | +1 ronde | 1 |
19 | Lance Stroll | Aston Martin | +1 ronde | 3 |
20 | Yuki Tsunoda | Racing Bulls | DNF | 1 |