Shutterstock

Aston Martin F1 onder druk om Alonso te behouden


Om Fernando Alonso, een van de meest ervaren coureurs in de paddock, voor het seizoen 2025 binnen boord te houden, moet het team de prestaties van de auto aanzienlijk verbeteren. Dat is wat Aston Martin teambaas Mike Krack recentelijk heeft erkend als prioriteit.

De prestatiedruk op Aston Martin

Ondanks een enigszins onbevredigende start van het seizoen, levert Alonso consistente prestaties. De Spanjaard’s positieve opmerkingen over de Grand Prix van Japan – een evenement dat hij in zijn persoonlijke top vijf van dit seizoen plaatst – klinkt als muziek in de oren van het teammanagement, dat hunkert om Alonso langer aan de stal verbonden te houden.

Maar zoals teambaas Mike Krack terecht aangeeft, is er nog veel meer werk aan de winkel. “We moeten absoluut meer performance vinden”, aldus Krack. “Maar als hij in het gevecht kan blijven…” , voegt Krack toe, van mening dat Alonso zijn competenties en racedrift behoudt zolang hij niet verstrikt raakt in de zogenaamde “niemandsland” op de grid.

De uitdagingen van de Formule 1

Aston Martin staat thans voor een opdracht van formaat; de ploeg te versnellen om haar opgenomen plek in de vooraanstaande top-vijf te behouden en de snelheidsgap met teams als Red Bull Racing, Ferrari, McLaren en Mercedes te verkleinen.



Krack geeft aan dat hij de Formule 1 als buitengewoon competitief ziet, een realiteit die Aston Martin niet ontgaat. “De Formule 1 is ontzettend competitief. Ik ben het ermee eens dat er op dit moment twee blokken zijn”, zegt hij, daarmee doelend op het verschil tussen de top-vijf teams en de onderste teams.

Aankomende ontwikkelingen

Vanaf 2026 is Aston Martin F1 van plan over te stappen op Honda-motoren dankzij een exclusieve deal met de Japanse motorleverancier. Daarnaast bouwt het team een nieuwe campus in Silverstone, compleet met een nieuwe windtunnel en simulator.

Hoewel dit de aantrekkelijkheid van het team zou kunnen vergroten voor coureurs, waaronder Alonso, erkent Krack dat dergelijke ontwikkelingen ook druk en verantwoordelijkheid met zich meebrengen. De prestaties op de grid zijn tenslotte het belangrijkste afrekenmoment: “Daar word je alleen op afgerekend. En dat is het belangrijkste.”