Clive Mason/Getty Images // Getty Images / Red Bull Content Pool

Hoe werkt de strategie: De Undercut en Overcut in Formule 1 uitgelegd


In de wereld van de Formule 1 is het niet alleen de snelheid en het talent van de coureur dat telt. Strategie speelt een cruciale rol in het behalen van podiumplaatsen en kan het verschil maken tussen een puntenfinish en een teleurstellende race. Twee termen die vaak opduiken in de strategische discussies zijn ‘undercut’ en ‘overcut’. Maar wat houden deze termen precies in? In dit artikel nemen we deze strategieën onder de loep.

De Undercut

Een undercut is een strategie die wordt toegepast als een coureur vastzit achter een langzamere auto, maar moeite heeft met inhalen. Dit komt vaak voor op circuits waar inhalen moeilijk is, zoals Monaco of Zandvoort. De undercut-strategie houdt in dat de coureur vroegtijdig een pitstop maakt, terwijl er nog leven in de banden zit.

Wat is het voordeel? De coureur krijgt de kans om op verse banden te rijden in vrije lucht. Dit stelt hen in staat om snellere rondetijden neer te zetten dan wanneer ze achter een langzamere auto zouden blijven hangen. Het idee is dat de undercut de coureur in staat stelt om de auto waar ze achter vastzaten in te halen wanneer die auto zijn pitstop maakt. De voordelen zijn een betere positie op de baan zonder daadwerkelijk op de baan te hoeven inhalen.

Het nadeel? De auto achter de coureur die de undercut heeft uitgevoerd zal versere banden hebben en zal in de aanval gaan. Echter, als het circuit moeilijk is om in te halen, zoals Monaco of Zandvoort, kan de positie op de baan veel waardevoller zijn dan versere banden.

Het gebruik van de Undercut

De undercut-strategie is het krachtigst op circuits waar de positie op de baan veel belangrijker is dan verse banden. Circuits zoals Monaco, Zandvoort en Hongarije, waar het moeilijk is om in te halen, maken de undercut zeer effectief. Een andere factor om te overwegen is bandendegradatie. Als een auto een hoge degradatie heeft, is het niet zinvol om de auto lang buiten te laten en het risico te lopen op steeds langzamere rondetijden. Het vroegtijdig pitten zorgt ervoor dat de auto verse banden kan krijgen en snellere tijden kan neerzetten. Het enige nadeel is dat de coureur auto’s met versere banden achter zich moet afhouden.



De Overcut

De overcut is in feite het tegenovergestelde van de undercut. Het idee is om de coureur langer buiten te laten rijden en zo snel en consistent mogelijke rondetijden te rijden nadat de concurrenten een pitstop hebben gemaakt. Het doel is om snelle en consistente rondetijden neer te zetten op oudere banden, in de hoop dat de concurrenten die eerder zijn gestopt, vast komen te zitten in het verkeer of vertraagd worden door het initiële gebrek aangrip van hun nieuwe banden.

Voor een succesvolle overcut moeten het team en de coureur zorgvuldig de bandendegradatie, baanomstandigheden, verkeer en de kloof met hun rivalen beoordelen. Ze moeten ervoor zorgen dat de coureur competitieve rondetijden kan handhaven terwijl hun banden geleidelijk slijten, waardoor het mogelijk is om tegenstanders in te halen tijdens de pitstopfase.

Het gebruik van de Overcut

De overcut-strategie wordt het beste gebruikt op auto’s die een lage bandendegradatie hebben. Dit zal afhangen van de auto en het type circuit. Abrasieve oppervlakken zoals Bahrein maken het moeilijk om de overcut uit te voeren. Echter, circuits met een lage bandendegradatie gecombineerd met een auto die zuinig is op de banden, zoals de RB-19 van Red Bull, kunnen de overcut tot een krachtige strategietactiek maken.

In het kort

Zowel de undercut als de overcut zijn belangrijke wapens in het arsenaal van een Formule 1-team. Afhankelijk van de omstandigheden kan de ene of de andere strategie het verschil maken tussen winnen en verliezen. Door deze strategieën te begrijpen, kunnen we een dieper inzicht krijgen in de complexiteit van de Formule 1 en de strategische beslissingen die teams elke race moeten nemen.

Met de wetenschap van de undercut en overcut kunnen we nu met nog meer spanning de volgende Grand Prix tegemoet zien. Wie zal er een undercut proberen? Wie gaat voor de overcut? En hoe zal dit de uitslag van de race beïnvloeden? Eén ding is zeker: in de Formule 1 is niets ooit zeker. Maar dat is precies wat deze sport zo fascinerend maakt.