Mark Thompson/Getty Images // Getty Images / Red Bull Content Pool

Marko en Verstappen pleiten voor verplichte vloercontrole voor top tien na incidenten in Austin


De nasleep van de Grand Prix in Austin houdt de gemoederen flink bezig. De technische keuringen die na de race plaatsvonden, hebben wat stof doen opwaaien in de Formule 1-gemeenschap. Dit heeft geleid tot een duidelijke roep om verandering in de controleprocedures van de FIA, met Red Bull’s Helmut Marko en Max Verstappen als opvallende stemmen in het debat.

Verandering noodzaak

De technische controles na elke Grand Prix zijn een cruciaal onderdeel van de Formule 1, waarbij de conformiteit van de auto’s aan de strenge reglementen wordt gewaarborgd. Echter, de gebeurtenissen in Austin hebben een schijnwerper geworpen op wat velen zien als een gebrek in het huidige systeem. De diskwalificaties van Lewis Hamilton en Charles Leclerc wegens een te ver afgesleten bodemplank zijn het gesprek van de paddock. Maar het is de willekeur van de controles die de meeste wenkbrauwen doet fronsen.

Marko’s pleidooi

Red Bull-adviseur Helmut Marko, een van de meest ervaren figuren in de paddock, heeft zich uitgesproken voor een meer uitgebreide controleprocedure. Marko pleit voor een verplichte controle van alle auto’s die in de top tien zijn gefinisht. Zijn argument is helder: een grondiger en consistenter controleproces zou de integriteit van de sport ten goede komen en de kans op vergelijkbare incidenten in de toekomst verminderen.

Verstappen’s visie

Ook Max Verstappen, Red Bull’s kopman, heeft zijn mening over het onderwerp gedeeld. De Nederlander vindt het vreemd dat niet alle auto’s van een team worden gecontroleerd als er eenmaal een overtreding is vastgesteld bij één van de auto’s. Zijn redenering is simpel: als één auto van een team een technische overtreding heeft, is de kans groot dat de andere auto van hetzelfde team een vergelijkbare overtreding heeft, gezien de auto’s meestal met een vergelijkbare configuratie rijden.



Het tijdsprobleem

Zowel Marko als Verstappen erkennen het tijdsprobleem waarmee de FIA wordt geconfronteerd bij het uitvoeren van deze technische controles. De huidige procedures zijn tijdrovend, en het uitvoeren van controles op alle auto’s lijkt op dit moment een onhaalbare taak. Echter, ze geloven dat het essentieel is om een manier te vinden om het proces te versnellen, zodat een grondige controle van alle auto’s in de top tien na elke race mogelijk wordt.

In het kort

De roep om een verplichte vloercontrole voor de top tien weerklinkt luid in de nasleep van de controversiële technische keuringen in Austin. Met steun van invloedrijke figuren als Helmut Marko en Max Verstappen, kan dit debat de aanzet zijn tot een verandering in de controleprocedures van de FIA. Het is een discussie die de kern van de sport raakt, waarbij de balans tussen eerlijke competitie en praktische uitvoerbaarheid centraal staat. De komende races en FIA-bijeenkomsten zullen ongetwijfeld meer licht werpen op deze kwestie, terwijl de Formule 1-gemeenschap op zoek gaat naar manieren om de sport eerlijker en transparanter te maken.